امروزه در کارخانههای صنعتی با توجه به میزان انتشار آلایندهها از تچهیزاتی برای پالایش هوا استفاده میشود . لیکن در مواردی، به منظور کنترل آلودگیهای زیست محیطی، استفاده از دودکشهای بلند اجتناب ناپذیر است. ارتفاع زیاد این تجهیز و حرکت جریانهای هوا در اطراف ان سبب ایجاد نوسانات شدید و ماندگار در دودکش میشود. تغییر شکلهای سازه میتواند باعث آسیب به بدنه دودکش و پی آن گردد.
رفتار دودکشهای بلند در جهت عمود بر باد ، دارای مکانیزمهای مختلفی است که در زمانها و حالتهای مختلف هر کدام موثر بر رفتار دودکش میشوند و ضمن آنکه تداخل این مکانیزمها خود مشکل دیگری میباشد.
یکی از مهم ترین پارامتر های طراحی دود کش بلند ، ارتعاشات ناشی از جدایی گردابه های سیال و روش حذف ان است .
مسیر گردابه ها تنها در بازه خاصی از رژیم حرکتی جریان سیال رخ میدهد، به این معنا که سرعت جریان یا به عبارت دقیقتر عدد رینولدز جریان باید در محدوده خاصی قرار داشته باشد.
به علت تشکیل بارهایی متنوع و مخرب روی سازه، باید راهکارهایی مهندسی شده برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته شود. زیردریاییها، دودکشهای صنعتی و همگی مثالهایی از این سازهها بهشمار میروند. یک ایده برای آنکه از وقوع چنین ارتعاشات ناخواستهای در سازههایی با هندسه استوانهای شکل جلوگیری شود، نصب پرههایی در عرض سازه است تا به نوعی طول مشخصه سازه را افزایش داده و عدد رینولدز بحرانی را برای شکلگیری این گردابهها بالاتر ببرد. طراحی دود کش دو شرط عمده دارد . اولا تشکیل خیابان گردابی پشت دود کش حداقل شود و ثانیا تواتر ایجاد گردابه ها با تواتر طبیعی سازه یکی نشود.
این شرکت تجربه طراحی و ساخت دود کش تا ارتفاع 40 متر را داشته و در صورت نیاز طراحی برای ارتفاع بالاتر نیز میسر است.